Rabu, 18 November 2015

Diet untuk Kawalan Obesiti Yang Anda Patut Tahu

Diet untuk Kawalan Obesiti Yang Anda Patut Tahu

Obesiti, masalah utama yang dihadapi oleh majoriti rakyat di seluruh dunia telah menjadi seperti satu wabak global. Ia bukan lagi masalah kosmetik. Ia menyebabkan masalah dalaman utama seperti pertahanan insulin, gout, osteoarthritis, strok, lumpuh, tekanan darah tinggi, kolesterol, asid urik dan lain-lain Ia adalah isu yang sangat serius yang berkaitan dengan kesihatan yang dihadapi industri makanan. Kesedaran baru-baru ini di kalangan massa adalah permulaan yang baik untuk mencegah obesiti dan berat badan berlebihan pada masa depan. Obesiti adalah terutamanya disebabkan kerana pengambilan berlebihan makanan yang tinggi kepada tahap tenaga dan mengandungi lemak berkarbonat dan gula. Menyebabkan menengah adalah kekurangan membakar makanan yang diambil. Oleh kerana peningkatan penggunaan komputer dan mesin dalam kehidupan seharian kita, kehidupan kita telah menjadi tidak aktif, oleh itu aktiviti kurang dan yang paling terutama bersenam.

Kajian baru-baru telah mendedahkan bahawa lebih satu bilion orang di seluruh dunia mengalami berat badan berlebihan manakala 3 juta daripada mereka adalah pesakit obes. Jadi membawa kesedaran ke dalam masyarakat di kalangan kedua-dua mangsa dan mangsa tidak memberi manfaat kepada generasi akan datang. Walau bagaimanapun jika sebab utama obesiti boleh dikawal dengan obesiti sebahagian besarnya mungkin hilang dari kehidupan kita. Diet adalah perkara pertama yang perlu dibawa di bawah daftar untuk mengenang kembali diri dari kemontokan. Ini tidak bermakna bahawa anda perlu pergi pada diet menghancurkan sehingga badan anda bangsal kira semua lemak di dalamnya. Melakukan ini akan mempunyai kesan songsang pada tubuh anda. Mengekalkan diet yang sihat dan seimbang adalah kunci kepada hidup yang sihat. Oleh kerana tidak ada makanan tunggal boleh mencukupi keperluan nutrien penting dalam penggunaan badan anda daripada kumpulan makanan yang sihat akan menjadi perkara yang perlu dilakukan. Terdapat lima kumpulan utama makanan. Mereka adalah denyutan dan bijirin, sayur-sayuran, ayam, daging dan produk ikan, tenusu dan buah-buahan akhir sekali.

Kurangkan pengambilan makanan yang kaya karbohidrat seperti gula beras dan lain-lain cuba mengambil makanan mini pada jangka masa 2 hingga 3 jam dan bukannya makanan yang besar. Meningkatkan pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan yang berkalori rendah. Tomato dan madu adalah ubat yang sangat baik untuk obesiti. Cuba minum segelas air masak setiap hari kerana ia membantu mengurangkan obesiti. Cuba mengelakkan mentega, keju dan daging. Minum 2 gelas susu setiap hari sebagai ganti. Makanan berkalori tinggi seperti coklat, ais krim, dan lain-lain gula perlu tegas dielakkan. Mengambil kubis dimasak atau mentah dan Vitamin B12 sebaliknya. Bersenam secara teratur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar