Rabu, 18 November 2015

Melangkah Semula Jadi - Aromatherapy

Melangkah Semula Jadi - Aromatherapy

Aromaterapi adalah rawatan penyakit dengan pati herba. Digunakan sejak zaman purba, minyak aromatik dan persediaan herba telah kembali untuk menjadi satu kaedah terapeutik sering digunakan bersama dengan terapi pelengkap lain seperti homeopati herba, akupunktur atau Apitherapy.

Pati aromatik diperolehi oleh tumbuh-tumbuhan suling sering ditetapkan dalam bentuk titisan atau tablet, kapsul gelatin, decoctions, serbuk atau salap. Juga beberapa minyak aromatik boleh digunakan dalam terapi melalui pemeruapan mereka ke atmosfera, diikuti oleh penyedutan wap oleh pesakit, di samping mempunyai peranan dan kesan ketat terapeutik bersantai dan melepaskan tekanan.

Persediaan kosmetik berasaskan minyak aromatik digunakan dalam kosmetik atau urutan, bersenam kesan terapeutik mereka pada kulit atau lebih dalam, mempunyai ciri-ciri penyembuhan, astringen, menenangkan, antiseptik, vasokonstriktor atau vasodilators, atau merendahkan lipid selulit. Intipati thyme mempunyai keputusan terapeutik yang menakjubkan dalam merawat penyakit yang serius seperti antraks, kepialu, difteria dan batuk kering dan mempunyai kesan antiseptik. Rosemary menggalakkan pengeluaran hempedu, ivy mengawal gangguan haid dan ginseng adalah tonik dan afrodisiak. Intipati bawang putih digunakan sebagai langkah berjaga-jaga terhadap wabak selesema, intipati niauli digunakan untuk berpakaian luka, dan intipati gaharu adalah pembasmi kuman yang baik saluran kencing, seperti Jintan saru atau lavender.

Basil, lemon dan thyme merangsang sistem saraf, lemon dan lavender yang besar terhadap migrain dan ubat tahan sakit yang baik adalah bawang putih, Jintan saru, lavender, peppermint dan rosemary. Semua pati semulajadi digunakan dengan cara melulu, boleh menjadi berbahaya kepada kesihatan, oleh itu perlu ditetapkan oleh doktor sahaja.

Wangian Mint
Ia telah mendapati bahawa selepas mendidih daun pudina, terdapat dikeluarkan lebih 12 bahan kimia yang tidak menentu tidak stabil yang menghalang pusat pencerobohan. Oleh itu rasa pudina menenangkan dan melegakan mood. Peppermint adalah sangat berguna untuk keletihan yang disebabkan terutamanya oleh ketegangan intelek, tekanan atau keletihan.

Wangian lavender
Minyak Lavender adalah produk yang sebenar jiwa. Doktor mengesyorkan dengan penuh keyakinan dalam keadaan pecahan psikologi dari segi merawat insomnia atau ketakutan, dan beberapa syarikat Jepun meletakkan titik minyak lavender dalam penghawa dingin yang dipasang di tempat kerja. Minyak lavender menenangkan dan telah santai hartanah, antiseptik, membantu melicinkan fungsi jantung, mengurangkan tekanan darah dan berdebar-debar. Minyak Lavender bertindak dengan baik untuk sistem pernafasan, seperti yang ditunjukkan terutamanya dalam bentuk pewangi dalam kes penyakit seperti batuk, radang paru-paru, laryngitis, bronkitis, halangan hidung.

Minyak pati dalam terapi perubatan boleh diambil melalui penyedutan, lisan atau dengan menggunakan mereka pada permukaan kulit. Mereka adalah rawatan semula jadi dan berkesan, terutamanya bertindak terhadap penyakit musim sejuk. Untuk musim sejuk penyakit pernafasan dan resdung boleh digunakan minyak pati thyme, pokok teh, atau marjoram. Ini adalah antiseptik sesuai untuk semua patologi dan leher, dengan serba boleh dan diterima baik sebatian anti-jangkitan.

Kualiti minyak pati adalah sama pentingnya dengan yang dadah apabila mereka ditelan atau disedut. Ia adalah dinasihatkan untuk tidak membeli minyak pati dari kedai-kedai dalam talian pada harga yang menentang persaingan, sering mengorbankan kualiti. Kadang-kadang minyak pati dicampurkan dengan bahan-bahan palsu berbahaya seperti turpentin.

Wanita hamil, menyusu, atau kanak-kanak di bawah 3 tahun tidak perlu menggunakan minyak pati. Pada masa ini tidak ada kajian toksikologi untuk membuktikan harmlessness sebatian minyak pada embrio, janin dan badan-badan yang semakin meningkat.

Juga, berdasarkan fenol-minyak pati (ulas, oregano) harus digunakan dengan berhati-hati kerana mereka merengsakan kulit dan mukus membran dan tidak digalakkan untuk kanak-kanak di bawah 7 tahun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar