Rabu, 18 November 2015

Tanda-tanda Sakit Belakang dan Sakit Belakang Rendah Yang Anda Patut Tahu

Tanda-tanda Sakit Belakang dan Sakit Belakang Rendah Yang Anda Patut Tahu

Sakit belakang adalah sakit yang berasal dari mana-mana di sepanjang tulang belakang. Apa-apa ketegangan atau ketidakselesaan sepanjang tulang belakang disebut sebagai sakit belakang atau Dorsalgia dalam istilah perubatan. Belakang yang lebih rendah adalah sakit yang berlaku di sepanjang bahagian bawah belakang dan tidak boleh dikelirukan dengan rasa sakit di kaki. Sakit pinggang merupakan masalah yang biasa kerana kebanyakan orang menderita daripada itu. Walaupun ia bukanlah satu penyakit tertentu tetapi adalah gabungan beberapa syarat asas. Walau bagaimanapun tapak yang paling biasa untuk sakit belakang berada dalam wilayah kayu, yang merupakan kawasan belakang yang lebih rendah. Sakit adalah perkara biasa di kawasan ini kerana ini adalah kawasan yang membawa majoriti daripada berat badan dan mengalami pergerakan yang maksimum.

Jenis-jenis sakit bergantung kepada keadaan pesakit. Tahap kesakitan itu juga bergantung kepada sama. Apa sahaja yang boleh menjadi penyebab untuk kesakitan, tanda-tanda yang lebih kurang sama. Sakit boleh meletus tiba-tiba atau boleh berlaku secara beransur-ansur. Tanda-tanda untuk sakit belakang adalah bahawa sakit itu boleh bergerak ke bawah bahagian depan, belakang atau tepi kaki tetapi kebanyakannya terhad dalam kawasan pelvis atau di rantau ini lumbosacral. Kesakitan mungkin atau tidak boleh tersebar di kaki. Kesakitan mungkin meningkat kepada tahap yang hebat jika duduk tegak untuk jangka masa yang panjang seperti dalam perjalanan atau ia boleh menjadi lebih teruk pada waktu malam. Sakit yang semakin meningkat semasa aktiviti dan pergerakan. Rasa kebas dan lemah di bahagian-bahagian anggota badan adalah tanda lain. Ini kerana bahagian saraf di kaki menerima bekalan darah dari saraf yang dimampatkan. Ini boleh membawa kepada ketidakupayaan untuk flex kaki atau berdiri di atas jari kaki.

Apabila sakit sampai ke tahap yang sengit ia hanya bertahan untuk tempoh ringkas masa seperti tidak beberapa hari atau minggu. Sakit belakang yang berterusan di sepanjang tempoh masa yang panjang seperti lebih tiga bulan dipanggil kronik oleh doktor. Jika punca kesakitan beberapa kerosakan atau kecederaan maka ia biasanya kekal terhad kepada belakang dan mungkin akan bertambah buruk semasa tunduk ke hadapan, ke belakang atau sisi. Kesakitan akibat saraf dimampatkan disebabkan oleh cakera herniated dapat dirasai hanya pada bahagian pinggang menyebabkan beberapa sensasi cucukan di kawasan lain. Sakit mendapat teruk ketika batuk atau bersin. Hanya berdiri untuk jangka masa yang panjang juga boleh meningkatkan kesakitan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar